Netwerken als zzp’er

Netwerken als zzp’er

Posted on maart 21, 2012 by admin in Tips

ZZPertjes opgelet, met dit artikel ga ik je helpen te netwerken.

We beginnen met een opdrachtje ( denk niet van ahh nee daar heb ik allemaal geen zin, doe het gewoon! Het werpt later wel zijn vruchten af.

Eerst gaan we je huidige netwerk inzichtelijk maken.

Voor deze oefening heb je minstens drie verschillende kleuren post-it nodig. Te koop bij HEMA of kantoorboekhandel.

Ga midden in de kamer staan of gebruik een hele grote tafel. Plak in het midden een post-it waar je IK op schrijft.

Plak daaromheen post-its in een andere kleur met de namen van mensen waar je nauw contact mee hebt: vrienden, familie, sportgenoten, buren

Plak in de ring daarbuiten (met weer een andere kleur) mensen die je een beetje kent

En plak dan in de buitenste ring in een opvallende kleur mensen die je wel zou willen leren kennen omdat zij op de een of andere manier een relatie hebben met het werk/ de werkgever waar je naar op zoek bent.

Als je nu midden in de cirkel staat, heb je een mooi beeld van je netwerk. Bedenk nu hoe je bij de mensen zou kunnen komen in de buitenste ring.

Sluit je aan bij ondernemersnetwerken

Deel je kennis en ervaring met anderen, zorg dat je betrouwbare informatie kunt krijgen bij ervaringsdeskundigen en sluit je aan bij netwerken van ondernemers.

Zelfstandigen algemeen:

  • www.pzo.nl platform zelfstandige ondernemers
  • www.fnv.zzp.nl vakbond zelfstandige ondernemers
  • www.freelancefactory.nl organisatie van freelancers
  • www.lancelots.nl platform zelfstandige ondernemers en freelancers
  • www.kvknetwerk.nl (noordelijke provincies)
  • www.b2bcontact.nl online businessnetwerk

Zet je profiel op Netwerksites

Kijk bij de volgende netwerksites of het voor jou zinvol is om daar een profiel aan te maken en actief deel te nemen. De linken gaan naar mijn profiel.
Je kunt je profiel per netwerk anders inrichten.

  • Linked In
  • Ecademy
  • Xing
  • Twitter
  • Facebook

Gebruik je visitekaartje

Als je de deur uitstapt en de kans bestaat dat je iemand gaat ontmoeten, al is het maar in de supermarkt, zorg dan altijd dat je een visitekaartjes bij je hebt. Je weet namelijk nooit wie je tegenkomt. Zonder visitekaartje verminder je de kans dat mensen na de ontmoeting contact met je opnemen of zorgen dat iemand anders contact met je opneemt. Mensen krijgen tegenwoordig zoveel prikkels, dat het heel bijzonder is als ze na een ontmoeting met jou zelf moeite gaan doen om je terug te vinden in het telefoonboek of op het web om contact met je op te nemen. Een tastbaar visitekaartje is daarom echt effectief.

Onderhoud je klantencontacten

Acquisitie onder bestaande klanten klinkt misschien wat vreemd, maar is de meest succesvolle vorm van acquisitie ! De ervaring heeft geleerd dat het verwerven van nieuwe opdrachten onder bestaande klanten zeer effectief is omdat je potentièˆle opdrachtgever je al kent en de kwaliteit van jouw producten/diensten dus al kent. Door goed contact te onderhouden met je bestaande klanten en hen actief te benaderen kun je je omzet vaak meer verhogen dan door je aandacht op nieuwe klanten te richten.

Mogelijkheden zijn:
– attente dingen geven/doen zonder persoonlijk contact
Denk aan: verjaardagskaarten, nieuwsjaarskaarten, kleine presentjes laten bezorgen

– attente dingen doen met persoonlijk contact
Denk aan: bellen voor verjaardagen of zomaar om even een praatje te maken, zelf relatiegeschenken langs brengen, een receptie geven waar klanten voor uitgenodigd worden