Hoe en wanneer neem ik personeel aan?

Hoe en wanneer neem ik personeel aan?

Posted on juli 26, 2012 by admin in Tips

Deze vraag zul je jezelf ongetwijfeld stellen als je het druk hebt met de werkzaamheden voor je eigen bedrijf. Indien je bedrijf groeiende is en je het werk nauwelijks meer aan kunt, zul je er toch aan moeten geloven: het aannemen van personeel. Veel ondernemers maken de fout door te denken dat ze alles wel alleen af kunnen. Niet alleen loop je dan het gevaar om in een tunnelvisie terecht te komen, maar ook loop je wellicht extra omzet mis. Het kan zijn dat je opdrachten moet afwijzen omdat je gewoon de tijd niet hebt om ze uit te voeren. Het aannemen van een werknemer die bepaalde werkzaamheden van jou over kan nemen, heeft als gevolg dat je zelf tijd over houdt om je bedrijf uit te bouwen, of wellicht nieuwe ideeën te ontwikkelen en uit te werken. Vaak wordt de stap naar het aannemen van personeel niet gezet uit angst voor de administratieve werkzaamheden en juridische verantwoordelijkheden die er aan vastzitten. Er zijn echter verschillende mogelijkheden om deze taken uit te besteden.


Personeel aannemen kan op verschillende manieren.  Je kunt bijvoorbeeld een vacature plaatsen bij een uitzendbureau. Deze bureaus hebben een grote database met mensen die wellicht je potentiële werknemer kunnen zijn.  Een uitzendbureau neemt je vele zorgen uit handen. Zo ondervind je geen directe financiële gevolgen als een werknemer arbeidsongeschikt raakt of langdurig ziek is.  Het nadeel van een uitzendbureau is dat het relatief duur is. Indien je iemand bijvoorbeeld een salaris wilt geven van €2000 bruto per maand, betaal je hier bij een gemiddeld uitzendbureau een factor x 2,1 over. Dit betekent dat je aan de desbetreffende persoon €4200 per maand kwijt bent. Dit kan een goede optie zijn bijvoorbeeld in geval van seizoensarbeid of als er klussen zijn die in een korte, afgebakende tijdsperiode uitgevoerd moeten worden. Is het echter de bedoeling dat iemand voor de langere termijn werkzaamheden gaat uitvoeren, dan zijn er andere mogelijkheden.

Een andere oplossing kan zijn om iemand aan te nemen op payroll basis. Je zoekt dan zelf een geschikte kandidaat voor de functie die je wilt laten vervullen. Je neemt een payroll bedrijf in de arm dat juridisch de werkgever wordt van die nieuwe werknemer met alle administratieve taken en juridische verantwoordelijkheden die daarbij horen. Het payrollbdrijf voert niet alleen de salarisadministratie, maar regelt bijvoorbeeld ook alle zaken betreffende eventuele arbeidsongeschiktheid. Het payrollbedrijf neemt alle arbeidsrechtelijke risico’s over. De factor die je over het salaris van de werknemer betaalt is dan gemiddeld 1,7. Een geschikte werknemer vinden kan op diverse manieren. Zo kun je zelf vacatures plaatsen op de verschillende vacaturesites, een advertentie plaatsen in de lokale krant, maar je kunt ook iemand inhuren die dit alles uit handen neemt. Een dergelijk bedrijf of persoon formuleert samen met jou de vacature met de functievereisten, plaatst de verschillende advertenties en is het eerste aanspreekpunt voor de sollicitanten. Op deze manier kan er al een goede voorselectie gemaakt worden van personen die geschikt zijn voor de vacature. Zelf kies je dan uiteindelijk de in jouw ogen beste kandidaat.

Uiteraard kun je iemand ook op een nul uren contract aannemen. Het nul uren contract is een arbeidsovereenkomst voor (on)bepaalde tijd. Het nadeel hiervan is dat dit meer administratieve rompslomp geeft en het meer tijd kost om alles goed in orde te brengen.  Het voordeel is dat de werktijden in principe niet vast staan en je iemand kan laten werken wanneer er veel werk is en niet hoeft te betalen als er niets te doen is.  Dit is dus ideaal indien je een bedrijf hebt waar de het de ene periode veel drukker is dan de andere periode. Alleen op drukke dagen kun je dan iemand voor je laten werken. Uiteraard bind je op deze manier niet echt iemand aan je bedrijf. Na drie maanden krijgt de oproepkracht bovendien meer rechten. De werknemer is verplicht te komen werken als hij/zij wordt opgeroepen, maar heeft recht op loon als hij of zij door onvoorziene omstandigheden (ziekte) niet kan komen werken. Bovendien wordt aangenomen dat de oproepkracht na een periode van zes maanden een arbeidsovereenkomst heeft die gelijk is aan het aantal uren dat in de voorafgaande drie maanden is gewerkt. Per oproep moet de werknemer minimaal drie uur betaald worden, ook al heeft hij/zij korter gewerkt. Deze regel geldt als de oproepkracht een overeenkomst heeft van veertien uur of minder en de te werken tijden niet vaststaan.

Indien je niet iemand direct wil aannemen kun je ook freelancers of bedrijven inhuren die kunnen helpen bij bepaalde werkzaamheden. Op deze manier zit je helemaal nergens aan vast en betaal je alleen voor wat je nodig hebt.  Het nadeel hiervan is dat deze freelancer vaak geen directe band met je bedrijf heeft en zich niet snel zal binden aan het bedrijf. Voor werk dat op dagelijkse basis verricht moet worden is dit geen reële oplossing.

Ten slotte kun je iemand ook, na een proeftijd, een vast contract geven. Dit geeft iemand vertrouwen, maar voor een beginnend bedrijf brengt dit uiteraard wel risico’s met zich mee. Als de werknemer ziek is, of wellicht een ongeluk krijgt, moet je wel alle kosten betalen, maar krijg je er geen inspanningen van deze persoon voor terug.

De bovenstaande manieren waarop je iemand voor je kunt laten werken zijn beknopt omschreven. Uiteraard heeft elke manier zo zijn eigen voor- en nadelen. De meeste startende bedrijven beginnen ermee om iemand aan te nemen via een uitzendbureau. Na verloop van tijd (circa 1040 uur) kun je iemand overzetten op payroll. Als iemand dan na een tijd helemaal gewend is en vertrouwd is binnen het bedrijf kun je er over na denken om iemand een contract aan te bieden.