10 Tips voor nieuwsbrieven en persberichten

10 Tips voor nieuwsbrieven en persberichten

Posted on februari 28, 2012 by admin in Tips

1. Verlaat je eigen denkwereld en betreed de wereld van het attractief schrijven. Denk aan je publiek: journalisten en publiek. Wat je schrijft moet voor hen nieuws zijn én aantrekkelijk leesbaar. Ga ervan uit dat je lezerspubliek:

  • van niets weet
  • lui is (en na een of twee alinea’s afhaakt)
  • zich door jouw tekst bewust gemaakt moet worden van een behoefte

2. Formuleer voor jezelf een doel voor je tekst: wat wil je ermee bereiken?

Bijvoorbeeld: naamsbekendheid onder andere ondernemers, naamsbekendheid onder een specifiek publiek, potentiële deelnemers voor een workshop.

3. Kies 1 boodschap en 1 publiek.

4. Wat is het nieuws?

wat jij nieuws vindt, kan voor anderen vanzelfsprekend zijn (zoals een nieuwe website, bijna ieder bedrijf heeft al een website, dus je zult duidelijk moeten maken waarom jouw website dan zo bijzonder is of wat andere mensen er aan kunnen hebben).

5. Zorg dat duidelijk wordt wat de lezer aan jouw aanbod heeft:

welk probleem los je voor hem of haar op?

6. Schrijf aantrekkelijk

• begin met het nieuws/ het belangrijkste
• hang je bericht op aan de formule: wie, wat, waar, wanneer en hoe
• formuleer pakkend en direct (dus niet ‘zou kunnen hebben’, maar ‘heeft’) • hou het eenvoudig
• kies de juiste toon: kom over zoals je bedoelt

7. Vergroot de visuele aantrekkelijkheid van je bericht

  • Verdeel je tekst in lead en alinea’s en maak tussenkoppen
  • Lever er relevant beeldmateriaal bij

8. Wees niet te bescheiden of te voorzichtig: kom uit voor wat je wilt

Maak duidelijk wat je wilt bereiken en vermeld dus altijd je url onderaan je bericht.

9. Laat iemand anders het nalezen: zelf raak je blind voor je eigen fouten.

Bovendien zit je vaak te diep in de materie en laat je een ingeslagen weg maar moeilijk los, als jij eenmaal denkt dat 11 juni op een dinsdag valt, kun je jezelf daarop moeilijk corrigeren

10. Bied een persbericht aan bij de juiste media

lokale initiatieven: huis aan huisbladen en lokale media, kabelkranten, buurtlinklandelijke initiatieven bij landelijke media, in relevante netwerken, bij relevante persbureaus. Het kan de moeite lonen om te betalen voor een persbericht, zoals bij Nieuwsbank. Google persberichten plaatsen en kijk eens op: http:// www.freepublicity.nu, www.nieuwsbank.nl of www.hotfrog.nl.